SP, Groen Links en Heerenveen Lokaal dienen amendement "Taakstelling Jeugd" in.

15 september 2021

SP, Groen Links en Heerenveen Lokaal dienen amendement "Taakstelling Jeugd" in.

Foto: SP

Amendement “ Taakstelling Jeugd” van SP, Groen Links en Heerenveen Lokaal knalt tegen betonnen muur van collegepartijen.

Heerenveen 9 september 2021,

SP, Groen Links en Heerenveen Lokaal maken zich ernstig zorgen over de manier waarop het college van de gemeente Heerenveen de jeugdzorg “beheersbaar” wil houden, met name wanneer het gaat om het voorstel om onderzoek te laten doen naar hoe de randen van de wet hierbij opgezocht kunnen worden. Tijdens raadsvergadering van 9 september hebben zij daarom een amendement ingediend om dit te voorkomen.

SP raadslid Dimph van Ruth: “De jeugdzorg staat al heel erg onder druk en er zal iets moeten worden gedaan, maar niet ten koste van de menselijke maat in de jeugdzorg. De gemeente heeft een zorgplicht en dan zoek je niet de randen van de wet op om daar onderuit te komen. Ieder kind of jeugdige die hulp nodig heeft moet deze hulp kunnen krijgen. Nog langere wachtlijsten kunnen echt niet.. De jeugdzorg zit in knel en daarmee ook onze jeugd. De hoge verwachtingen vanuit de maatschappij en armoede (zeker ook in onze gemeente) zijn daar zeker debet aan.

Laten we niet de “rekening” neerleggen bij onze jeugd, maar laten we eerst eens kijken naar de doorgeschoten marktwerking en winstpercentages bij de jeugdzorg instellingen.

Wanneer er geld nodig is voor prestigeprojecten of topsport vindt het college altijd wel een pot met geld, al moet dat gehaald worden uit het sociaal domein.

Politiek is keuzes maken en prioriteiten stellen. De collegepartijen geven liever ons geld uit aan prestigeprojecten en vinden dat er kan worden bezuinigd op sociaal domein.

Als het aan de SP ligt gaat dit niet gebeuren! Genoeg is genoeg!

Het is nú tijd om te investeren in de inwoners van gemeente Heerenveen, te beginnen met de jeugd. Het amendement was hierin een eerste stap, maar samen met Groen Links en andere partijen zullen we daar voor blijven knokken!"