Chalets bij Pean in Nes mogen blijven.

15 juli 2021

Chalets bij Pean in Nes mogen blijven.

Zeilschool Pean in Nes mag twaalf chalets laten staan, gemeenteraad van Heerenveen heeft geen bedenkingen bij nieuwe vakantiehuisjes

Wybe Fraanje • 12 juli 2021, 16:40 • Regio (Friesdagblad)

De gemeenteraad van Heerenveen heeft, zoals verwacht, een verklaring van geen bedenkingen afgegeven voor de inmiddels gebouwde twaalf chalets bij zeilschool Pean in Nes.

Omwonenden hadden bezwaar aangetekend, omdat een deel van de twaalf vakantiehuisjes niet volgens de aanvraag zijn neergezet. Ze zijn deels buiten het bouwvlak gebouwd en tellen meer vierkante meters dan aanvankelijk vergund.

De gemeenteraad gaf donderdag desondanks de vereiste verklaring van geen bedenking af voor de nieuwe aanvraag, waarin de wijzigingen zijn opgenomen.

Tegen het proces

Alleen de fractie van de SP stemde tegen. ,,Niet omdat wij tegen zeilschool Pean zijn”, aldus Jan van der Veen, ,,maar omdat we tegen het proces zijn.”

Zeilschool Pean in Nes mag twaalf waterlodges van rechter laten staan

Volgens Van der Veen en omwonenden zijn toezeggingen van de wethouder niet nagekomen. En uit stukken die met een beroep op de WOB zijn verkregen bleek dat de gemeente had toegezegd niet direct te gaan handhaven als omwonenden bezwaar zouden aantekenen. ,,Wanneer dit het beleid is, zal de SP zich ervan distantiëren en tegen stemmen.”