Manifestatie 'Hou Domela in Heerenveen

11 april 2017

Manifestatie 'Hou Domela in Heerenveen

Foto: Hillie de Koe / Hillie de Koe

De manifestatie 'Hou Domela in Heerenveen, die maandagavond 10 april werd gehouden op het Gemeenteplein van Heerenveen, werd door ongeveer 200 belangstellenden bezocht.

Tijdens de manifestatie werden handtekeningen aangeboden aan de burgemeester Tjeerd van der Zwan van Heerenveen. De online petitie bracht ruim 4500 handtekeningen op en SP Heerenveen wist daar nog een kleine 1000 handtekeningen aan toe te voegen, die in een week tijd in Heerenveen en Jubbega werden opgehaald.

Ron Meyer voorzitter van de SP kwam helemaal van Heerlen naar Heerenveen gereden om de actie te ondersteunen met een inspirerende toespraak. Naast Ron Meyer waren er nog meer sprekers, Lutz Jacobi namens de PvdA, Anne van Dijk van de FNV, Yme Kuipers oud directeur van het museum, Linda Trip huidig directeur van het museum en Ferdinand Domela Nieuwenhuis zelf was aanwezig om de handtekeningen aan  burgemeester Tjeerd van der Zwan te overhandigen.

Tussen de sprekers door zorgde het koor De Reade Hoeke met een paar mooie liedjes voor de omlijsting.

Na de manifestatie ging de gemeenteraad van Heerenveen in vergadering met o.a.  het agendapunt de subsidie voor musea in Heerenveen. Daarvoor werd al duidelijk dat de gemeente afziet van het halveren van de subsidie en blijft het Ferdinand Domela Nieuwenhuis Museum voor Heerenveen behouden.

Met die wetenschap werd de manifestatie met succes afgesloten.