Kamermeerderheid voor verbod op winstuitkering zorgverzekeraars

26 januari 2017

Kamermeerderheid voor verbod op winstuitkering zorgverzekeraars

Foto: SP / SP

Op 24 januari 2017 hebben de SP, PvdA en het CDA een initiatiefwet ingediend, om een einde te maken aan de winstuitkering van zorgverzekeraars.

Zorgverzekeraars zouden vanaf volgend jaar, na een voorlopig verbod op de winstuitkeringen aan derden, zelf weer mogen bepalen wat ze met de winsten uit de zorgverzekeringen gaan doen. Hierdoor zou veel zorggeld door u betaald verdwijnen naar aandeelhouders middels de eerder genoemde winstuitkering.

Renske Leijten van de SP, Lea Bouwmeester van de PvdA en Hanke Bruins Slot van het CDA, willen met hun initiatiefvoorstel voorkomen, dat de premie die u voor zorg betaalt, aan de zorg onttrokken gaat worden. Winsten gemaakt door zorggelden horen weer terug te vloeien in de zorg.

Tijdens het debat over de initiatiefwet in de Tweede Kamer, bleek dat een ruime meerderheid dit voorstel wil ondersteunen. Van alle grote partijen is alleen de VVD echt tegen. Zij stellen dat een verbod op het uitbetalen van een winstuitkering er niet voor gaat zorgen dat de zorgpremies verlaagd gaan worden, zoals zorgverzekeraars in de afgelopen jaren deden.