h

Vrije taxikeuze door actie WMO vervoer

5 februari 2016

Vrije taxikeuze door actie WMO vervoer

Foto: SP

Ruim een halfjaar stopte een groep SP’ers al hun energie in hun actie, met Dimph van Ruth als kartrekker. Vaak werkten ze tot laat in de avond om alle problemen van het WMO-vervoer in kaart te brengen en om de vervolgstappen te plannen.

Ze waren vastbesloten deze actie tot een
knaller te maken voor zowel de WMO-pashouders als voor de SP. Ze richtten een actiegroep op samen met de pashouders en FNV Taxi.

De actiegroep heeft naar aanleiding van alle klachten van de pashouders en chauffeurs een rapport geschreven en naar alternatieven gezocht.
Op maandag 1 februari 2016 zijn het rapport en de adviezen door de WMO-pashouders, FNV Taxi en SP afdeling Heerenveen aan wethouder Zoetendal aangeboden. Actie loont, dat blijkt wel weer.

De gemeente gaf tijdens de vergadering al aan per augustus over te willen gaan op vrije taxikeuze.

Hieraan is heel wat voorafgegaan, ze moesten een lange adem hebben:

Het begon allemaal met een handtekeningenactie voor de WMO-pashouders door Annie en Geert Jonker samen met dominee Piet Hulshof. Zij ontvingen signalen dat de kwaliteit van het WMO-vervoer in Jubbega te wensen overliet. Op 30
april 2015 heeft Annie 1100 handtekeningen overhandigd aan wethouder Jelle Zoetendal, met steun van een twintigtal pashouders. De oudste was 95
jaar oud. Zijn reactie daarop op de handtekeningen was, dat hij pas iets voor de mensen kon doen wanneer hij daadwerkelijk klachten kreeg op papier. Samen met de pashouders heeft de SP hierop “Actiegroep
WMO-vervoer Heerenveen” opgericht. Zij hebben alle
klachten vanuit Jubbega en Hoornsterzwaag gebundeld in een zwartboek. Dit zwartboek, met 82 klachten, is op 10 juni 2015 in de Kompenije in Jubbega aangeboden
aan de wethouder. Ditmaal in aanwezig van bijna
100 belangstellenden. De wethouder beloofde de klachten serieus te nemen en te zorgen voor verbetering in het WMO-vervoer.

Op 30 juni ontvingen de pashouders in Jubbega en Hoornsterzwaag een brief met daarin een toezegging van de wethouder dat iedereen die een klacht had ingediend via het zwartboek door de gemeente en taxi
Witteveen persoonlijk werden benaderd. Helaas bleek dat er maar één verbetering werd doorgevoerd. De mensen mogen nu een half uur eerder vervoerd worden
naar het ziekenhuis zodat ze op tijd zijn voor het
bloedprikken. Per saldo is dus de klacht van vier pashouders opgelost.

In augustus heeft de SP contact gezocht met FNV-taxi, omdat er ook vanuit de chauffeurs signalen kwamen dat er dingen niet goed gingen. De FNV heeft namens de actiegroep het onderzoek naar klachten onder
de chauffeurs op zich genomen. Ondertussen kwamen er ook veel klachten binnen van mensen uit de andere dorpen in de “Oosthoek”. Ook deze klachten zijn gemeld bij Taxi Witteveen en meegenomen in het tweede
zwartboek. In totaal heeft de actiegroep 158 mensen
persoonlijk of telefonisch gesproken. Ook is er een onderzoek gedaan onder de chauffeurs. De conclusie hiervan was, dat het bedroevend gesteld is met
de kwaliteit van het WMO-vervoer.

Om te voorkomen dat de gemeente weer wegkijkt van de problemen, heeft de actiegroep een alternatief voor het aanbesteden opgesteld. Uitgangspunt
hiervan is de Vrije Taxikeuze voor de pashouders en een minimaal bedrag per kilometer voor het taxibedrijf. Op deze manier kunnen de pashouders kiezen voor kwaliteit en heeft het taxibedrijf de financiële middelen om de chauffeurs een eerlijk loon te betalen en hun wagenpark te onderhouden.

Op 1 februari 2016 zijn het rapport en de aanbevelingen door de SP en FNV aangeboden tijdens de vergadering van de Commissie SaZa. Hierbij waren ongeveer 50 pashouders en belangstellenden aanwezig. Namens de
pashouders heeft Baukje Boersma een stuur aangeboden, met het verzoek aan de
wethouder te zorgen voor een bestuurder, zowel in de taxi als in de gemeente.

Tot onze verrassing bleek tijdens de presentatie van het college, dat er al veel punten uit onze aanbeveling waren overgenomen. Deze winst hebben
we al binnen. De pashouders krijgen nu zelf de mogelijkheid om te kiezen voor kwaliteit en dat was juist het belangrijkste punt uit de aanbeveling van de Actiegroep WMO-vervoer. Er is nog zeker één punt, dat
we nog willen binnenhalen. Wij vinden namelijk dat
pashouders in ieder geval per rit 30 km mogen reizen. Eens per maand moeten zij zelfs het recht hebben een rit te maken van maximaal van 70 km. De kilometers
daarboven zijn voor eigen rekening. Hierbij geldt wel op=op. Op deze manier hebben de mensen ook de mogelijkheid sociale contacten te onderhouden buiten de regio of om eens een uitstapje te maken.

Ondanks de toezeggingen tijdens de presentatie van de wethouder blijven we op onze hoede. We willen namelijk dat deze toezeggingen ook daadwerkelijk
worden uitgevoerd. De actiegroep blijft ook in de komende maanden contact houden met de WMO-pashouders. Het aanbieden van het rapport en
de aanbevelingen en de toezeggingen van de gemeente bieden namelijk niet de garantie dat er ook daadwerkelijk iets verbeterd. We blijven alert.
Als op 7 maart 2016 de nieuwe aanbesteding van het WMO-vervoer zal worden besproken, zullen wij ook hierbij aanwezig zijn en de wethouder zo mogelijk weer aan de tand voelen. Eventueel weer samen met een groep strijdbare pashouders.

 

Foto: SP

Foto: SP

 

 

Reactie toevoegen

Volg ons

   

U bent hier