SP: Kritiek SP op Haadsted 2018 bruut de mond gesnoerd.

14 november 2009

SP: Kritiek SP op Haadsted 2018 bruut de mond gesnoerd.

Op een uitzonderlijke Statenvergadering waar o.a. het agendapunt “Fryslân kulturele haadsted 2018” is behandeld, werd de SP het woord ontnomen door Commissaris van de Koningin Jorritsma tijdens de eerste zin van het betoog. De SP wilde haar aanvankelijke steun voor het plan intrekken en dit toelichten maar kreeg daartoe geen gelegenheid. De fractie is verbaasd en onaangenaam verrast door de handeling van de CdK en de manier waarop dit gebeurde. In een eerder stadium werd een interpellatie van de SP over het onderwerp ook al niet gehonoreerd door een meerderheid die bestond uit de coalitiepartijen CDA, PvdA en CU. Oppositiepartij FNP merkte op dat het nog niet eerder is voorgekomen dat een interpellatie door de Staten is geweigerd.

De SP verbaasd zich erover dat zij zich niet mocht uitlaten over kanttekeningen die zij plaatst bij de manier waarop Haadsted 2018 gestalte moet krijgen. De fractie voelde er aanvankelijk niet veel voor om Fryslân op de kaart te zetten met manifestaties als het elitaire en daardoor mislukte Frysk Festival of theaters zoals in Sneek. Gedeputeerde De Vries bezwoer echter dat zij een nieuwe aanpak had gevonden die de fractie wel overtuigde. Deze nieuwe aanpak hield in dat vooral elke Fries in de dorpen en steden een onderdeel zou kunnen worden van de kracht van Fryslân als kulturele haadsted. Mocht het onverhoopt zo zijn dat Fryslân de nominatie mis zou lopen dan zou toch het culturele hart van Fryslân een enorme impuls gegeven worden. De provincie zou zich volgens eigen zeggen inzetten voor gewone mensen die hun talenten willen ontplooien en hen zo betrekken bij Haadsted 2018.
Daar kon de SP zich zeker wel in vinden volgens fractievoorzitter Ad van de Kolk:” De mogelijkheid om zich cultureel en/of creatief te kunnen uiten is iets dat prima past in de visie van de SP, het leven bestaat niet alleen uit werken. Het “Ora et Labora”dat de laatste tijd weer opduikt vanuit de schimmige spelonken van de geschiedenis en weer steeds harder klinkt als een zogenaamd nieuw Christelijk Democratisch Appel is natuurlijk oude wijn in nieuwe zakken. Iets waar vorige generaties al tegen geknokt hebben en letterlijk voor over de kling zijn gejaagd. Het bittere verschil met deze tijd is dat tegelijkertijd de AOW, erfenis van Drees, door zijn eigen partij om zeep wordt geholpen.

Zij collaboreren nu dus blijkbaar met ideeën waar ze eens vierkant tegenover stonden. Dat geeft te denken.
Een mens heeft meer talenten dan het dag en nacht bezig moeten zijn om het bruto nationaal product omhoog te krikken of banken overeind te houden die vervolgens kunnen doorgaan met het verrijken van zichzelf. Ontspanning en voldoende tijd om sociale contacten te onderhouden zijn zeker zo belangrijk; sterker nog het is een recht waar in het verleden hard voor geknokt is. Net zoals voor het recht op AOW met 65 jaar”.
Wat Haadsted 2018 betreft kwam de klad er voor de SP in omdat het Kunstencentrum A7 failliet dreigde te gaan en de SP wilde weten welke actie de Gedeputeerde in het kader van Haadsted 2018 zou ondernemen in deze kwestie.
Van de Kolk: “ De situatie rond A7 zien wij als een test voor het uitgangspunt dat Haadsted 2018 voor en door de mensen gevormd moet worden. Het enige dat we daarbij aan de kaak wilden stellen was of die toezegging van de Gedeputeerde in daden zouden worden omgezet of dat deze simpelweg uiterlijke schijn zouden blijken te zijn nu er een noodsituatie ontstaan was. Boter bij de vis leveren dus. De Vries kon bij de problematiek rondom A7 bewijzen dat ze de moed en daadkracht bezit om de meer dan 5000 “gewone” mensen en 130 medewerkers uit de brand te helpen door te gaan praten met de gemeenten en, als dat eventueel nodig zou zijn, ook financieel bij te springen uit de jaarlijkse subsidie van 1,2 miljoen euro voor Haadsted 2018. Kortom zich in te zetten voor een oplossing. Voordat we echter ook maar twee zinnen konden uiten hierover, werd ons door Jorritsma bruut de mond gesnoerd. En waarom eigenlijk? Is er iets aan de hand dat het daglicht niet kan verdragen of is men simpelweg te bang dat er een smet op een mooi verhaal komt te liggen. Dat het mooie verhaal over het culturele hart van Fryslân toch eigenlijk een zeepbel blijkt te zijn. Mooi om naar te kijken maar uit elkaar spattend bij het minste of geringste fysieke contact. Dat zullen we nu dus niet weten. Wat we als zorgelijk bestempelen is dat dit college, deze coalitie en klaarblijkelijk ook deze CdK, voor de zoveelste keer elke vorm van gefundeerde kritiek die politieke keuzes duidelijk wil maken voor het publiek niet wil horen. Sterker nog; kritiek wordt doodeenvoudig de mond gesnoerd en verstikt. Deze houding en de weigering om burgers daadwerkelijk te helpen als het er op aan komt, heeft ons jammer genoeg gedwongen om onze steun aan Haadsted 2018 in te trekken. Het is ongeloofwaardig geworden op deze manier, het blijkt zelfs voordat we er aan beginnen al een lege dop te zijn”.