Nieuwe fractieleider Agnes Kant belooft forse oppositie (video)

20 juni 2008

Nieuwe fractieleider Agnes Kant belooft forse oppositie (video)

Het kabinet en de andere partijen in de Tweede Kamer kunnen van de SP-fractie onder leiding van Agnes Kant dezelfde harde oppositie verwachten als voorheen. “Deze andere leider gaat natuurlijk geen andere koers varen. Dit heeft ons immers gebracht waar wij nu zijn”, zei Kant vrijdag in een persconferentie, nadat de fractie haar unaniem als opvolger van Jan Marijnissen had gekozen.

Agnes Kant tijdens de persconferentie

Agnes Kant tijdens de persconferentie in Nieuwspoort.

“Onze ideeën zijn natuurlijk nog steeds dezelfde: namelijk strijd voor een solidaire maatschappij, een maatschappij met menselijke waardigheid, waar mensen voor elkaar opkomen en waar het een beetje eerlijk verdeeld is. Daarom gaan wij door met keihard oppositie voeren tegen het zittende kabinet. Want dit kabinet breekt de solidariteit af", zei Kant in haar eerste optreden als fractievoorzitter tegen de pers.

Het fractieoverleg na de verkiezing van Agnes Kant als voorzitter

Het fractieoverleg na de verkiezing van Agnes Kant als voorzitter.

“Net als in voorgaande jaren zullen we keihard strijden tegen de marktwerking in de publieke sector, want we zien de gevolgen die de marktwerking heeft in het streekvervoer, in de thuiszorg, waar mensen gevraagd worden geld in te leveren. En in het algemeen blijven we strijden tegen de verwaarlozing van de publieke sector: het onderwijs, de zorg, de veiligheid.”

De oude en de nieuwe fractievoorzitter tijdens het overleg

De oude en de nieuwe fractievoorzitter tijdens het overleg.

“U hoort het wel: ik ben bijzonder gemotiveerd om de oppositie te leiden met deze fractie en met deze partij. Oppositie omdat het nodig is, omdat er een kabinet zit dat onder druk gezet dient te worden. En ik hoop dat die druk ertoe leidt dat het kabinet inziet dat dingen anders en beter moeten, daar kunnen we ze toe dwingen. Maar ook oppositie die ons bij de verkiezingen in een positie brengt dat men niet meer om ons heen kan. Dat is waar wij voor gaan. Dus zoals Jan al zei dinsdag: op door de dertig zetels.”

Agnes Kant staat de pers te woord

Agnes Kant staat de pers te woord.

Bekijk de persconferentie:

Get the Flash Player to see the wordTube Media Player.

var so = new SWFObject("http://www.janmarijnissen.nl/wp-content/plugins/wordtube/mediaplayer.swf", "121", "320", "240", "7", "#FFFFFF");
so.addVariable("file", "http%3A%2F%2Fwww.janmarijnissen.nl%2Fmedia%2Fvideo%2F080620_persconferentieagnes_512K...");
so.addVariable("image", "https://sp.nl/nav/nieuws/080620_akant-5k.jpg");
so.addVariable("id", "121");
so.addVariable("width", "320");