POSTKANTOOR

7 april 2008

POSTKANTOOR

Alle 250 resterende postkantoren in Nederland gaan dicht over een periode van vijf jaar. Ook het postkantoor van Heerenveen verdwijnt. Met dank aan ING en TNT. Daarmee wordt weer eens een stukje publieksvriendelijkheid van de bovenste plank de nek omgedraaid. We noemen als voorbeeld van publieksvriendelijkheid het binnen pinnen wat vooral voor de ouderen een uitkomst is omdat geldopnemen hierdoor volkomen veilig voor ze is. Maar ook het aangetekend verzenden is zo'n voorbeeld; en de mogelijkheid om grote postpakketten aan te bieden. Allemaal belangrijke aspecten van dienstverlening aan het publiek.
Gelet op de onvermoeibare Lobby Tot Uitkleding Van Alles Wat Niet Direct Rendabel Is zal de toekomst niet hoopgevend zijn.

Oke, je staat door al die extra dienstverlening wat langer in de rij bij een postkantoor. En daardoor is automatisch ook het rendement van het Postkantoor lager dan van commerciele banken omdat er minder winst wordt gemaakt per tijdseenheid. Maar om deze laatste icoon van dienstbaarheid nou ook de nek om te draaien getuigt naar ons inzicht toch duidelijk van het faillissement van onze commercieel volledig doorgedraaide samenleving. Natuurlijk doelen wij daarmee niet op een financieel faillissement maar wel op die van de menselijke waardigheid.

Afgelopen zaterdag was de SP voor het postkantoor bezig met het verzamelen van handtekeningen. We hebben ons ten doel gesteld om 10.000 handtekeningen binnen te halen, gekeerd tegen de sterfhuisconstructie voor deze dienstverlener. Elke maand een dagdeel gaan we die actie voeren. We zullen ook anderen aanzetten tot deze vorm van protest. We hebben vijf jaar de tijd. Wellicht dat men daardoor wakker wordt en inziet dat deze alom toeslaande maatschappelijke ziekte gekeerd moet worden.

Misschien dat de regering zich niet laat beinvloeden door argumenten, maar dan toch wel door de macht van het getal van dit protest! Het is overigens jammer dat niet alle partijen afgelopen zaterdag voor het postkantoor stonden. Het postkantoor gaat ons allen aan en niet alleen de leden van de SP.