Duisenberg en Us Famke

27 februari 2008

Duisenberg en Us Famke

Onlangs is vanuit de gemeenteraad een oproep gedaan Us Famke weer op de oude plek terug te zetten. Dus op de plaats waar nu mijnheer Duisenberg diepzinnig de ruimte in tuurt. Wij als SP afdeling Heerenveen vinden het altijd prettig te lezen dat een andere partij zich aansluit bij onze ideeen want de SP heeft rond het voorjaar 2007 al eens dit idee geventileerd in de Heerenveense Courant.
Een verkorte versie daarvan kunt u hieronder lezen.

Het meisje op de Lindegracht moet verdwijnen….Daarvoor in de plaats komt het standbeeld van geld en commercie te staan, een standbeeld van Dhr. Duisenberg. Niet dat ik hem zijn plaats misgun, integendeel, de ‘groten’ behoren te worden verafgood, dat zit in ons ingebakken, een soort gevoel dat al sinds het ontstaan van godsdiensten bij ons leeft. Er worden standbeelden geplaatst op plaatsen waar ze opvallen en waar ze lijken te horen.

Zo’n klein plaatsje op de Lindegracht, waar het meisje staat, lijkt mij zo’n grote naam te kort te doen. Een lieflijk standbeeld op een lieflijke plaats… Bovendien verdwijnt het meisje naar waar niet iedereen haar meer zal zien, ze komt ergens bij het Posthuis op een onopvallend plaatsje. Ook moet er dan een jonge boom verdwijnen omdat er een marktkraam moet worden verplaatst. Twee symbolen van jeugd, natuur, onschuld, die geofferd worden aan de god van het geld.

Waarom plaatsen we de godheid van het geld niet op het plein waar hij zich beter thuis zal voelen? Een auto minder, komt de natuur ten goede, er wordt bovendien een boom gespaard, wat beter is voor ons milieu. Op het ‘bankenplein’ zou een god van het geld beter tot zijn recht komen, een ruim overzicht van de bewegende wereld, zoals hij is gewend, en zicht op het geld. Alle banken lijken daar wel vertegenwoordigd. En dan mooi hoog op een voetstuk geplaatst... Symbolisch gezien dan. Ook dat is kunst: iemand op een voetstuk plaatsen op de juiste plaats.