DE ONZICHTBARE PAAL

12 februari 2008

DE ONZICHTBARE PAAL

Einde december 2007 raakte een man van 35 zwaar gewond door een betonnen paal midden in een wandelpad naast de flat Kempenearstate aan de Koorbeursweg te Heerenveen. Hij is nu weer thuis. Met als pijnlijke herinnering mogelijk blijvend gehoorletsel. Leden van de SP-afdeling Heerenveen orienteerden zich ter plekke en vonden de situatie alarmerend. De paal is praktisch onzichtbaar voor achteloze voorbijgangers. Zowel overdag als 's nachts. Actie was geboden.

De paal is destijds door de eigenaar van twee naastliggende flats geplaatst om te voorkomen dat auto's langs het voetpad op de gereserveerde parkeerplaats daarachter konden komen met als beloning: gratis parkeergelegenheid. Uiteraard heeft iedereen begrip voor de motivatie van de eigenaar om met een paal deze illegale toegang voor auto's af te sluiten. Totdat D. tegen de paal knalde en met zijn zware verwondingen – schedelbreuk en sleutelbeenfractuur – pas na enkele uren door een overbuur werd opgemerkt.
Tegen onderkoeling aan, veroorzaakt door de lage temperatuur en de zware langdurige regenval rond het tijdstip van het ongeval, werd hij afgevoerd. Hoe kon dit gebeuren?

Wij gingen ter plekke kijken en constateerden dat de betonnen paal dezelfde grauwe kleur heeft als de betontegels van het voetpad waar hij midden in het looppad is neergeplant. Hij heeft als het ware perfecte camouflagekleuren en gaat mooi op in het omliggende betonnen pad. Een in gedachten verkerende voorbijganger maakt grote kans op een onvrijwillige en keiharde confrontatie. Maar er was meer. Bij een laaghangende zon is de paal onzichtbaar voor bezoekers van de flats omdat het voetpad in oost/west richting is aangelegd. We merkten ook op dat er voor de avond en nacht geen enkele verlichting bestaat in de buurt van de paal.

De koppen werden bij elkaar gestoken en we besloten om onder de bewoners van de flats een enquete te houden om zo hun ervaringen in kaart te brengen. We schreven een brief aan alle bewoners met daarin uitleg over onze actie en het verzoek ervaringen eventueel anoniem aan onze mensen te melden als ze de dagen daarop langs zouden komen. We zitten momenteel midden in de persoonlijke bezoeken van deur tot deur.
De resultaten zijn tot op heden toch wel schokkend te noemen, en we zijn nog maar net voorbij de helft. Meerdere mensen zijn gevallen. Maar er zijn ook andere klachten. Een voormalige bewoner in een rolstoel had moeite de smalle ruimte tussen paal en plantenperk te passeren. Hij reed daarom liever om. En mensen met boodschappen die langs de aanwezige slagboom willen met hun fiets komen met de wielen in een greppel.
Ook zijn er klachten over het sparkeren. En een mevrouw wachtte al twee jaar op reparatie van een afvoergoot op haar balkon. Nadat wij de actie startten kwam er plotseling een eind aan haar probleem omdat er intussen een monteur langs is geweest...

Op de derde dag werden we door een van de beheerders gesommeerd de flat te verlaten. Anders zou hij de politie inschakelen. We besloten het conflict te vermijden en zelf contact met de politie te zoeken om te vragen in hoeverre we de privacywet overtraden met onze actie in de flats. “Zolang u in de hal blijft (waar de bellen en brievenbussen zich bevinden) doet u niets in strijd met de wet”, aldus een dienstdoende agent. “En als iemand u uitnodigt om boven te komen mag men u dat niet verbieden.” We gingen met deze kennis in onze achterzak weer op pad.

Zijdelinks wilden we precies weten wie de eigenaar van de grond was waarin de paal is geplant. Dat bleek nog niet zo'n eenvoudige klus. Op dit moment is een gemeenteambtenaar in het kadaster voor ons aan het uitspitten hoe precies de eigendomsverhoudingen liggen. Daarnaast hebben we bij de afdeling verkeerspolitie van deze gemeente de vraag neergelegd of de urgente verkeerssituatie ter plekke het mogelijk maakt in te grijpen. In verband met de acties van de politiebonden hebben we hierover tot op dit moment nog geen uitsluitsel. We komen op de zaak terug.