HET RENOVATIEPROJECT HEERENVEEN-MIDDEN

31 oktober 2007

HET RENOVATIEPROJECT HEERENVEEN-MIDDEN

HEERENVEEN MIDDEN GAAT OP DE SCHOP. BINNEN DE WIJK LOPEN TWEE ELKAAR OVERLAPPENDE PROJECTEN:
HET WOP OF WIJKONTWIKKELINGSPLAN EN HET PROJECT MOLENBUURT. IN HET SCHOLENCOMPLEX DE KEMPENAER WERD OP 26 SEPTEMBER JL. DOOR ARQIN EN DE GEMEENTE UIT DE DOEKEN GEDAAN HOE DE RENOVATIE VAN HET DEELPROJECT MOLENBUURT ERUIT GAAT ZIEN. ER WAREN EERDER HET JAAR EEN PAAR INFO-RONDES EN OP DEZE AVOND ZOU EEN REDELIJK DEFINITIEVE PRESENTATIE OP TAFEL LIGGEN. DE SP-AFDELING HEERENVEEN WAS MET EEN DELEGATIE VAN ZES MENSEN AANWEZIG OM DE INS EN OUTS AF TE TASTEN EN OM EEN MONDVOL KRITISCHE VRAGEN VOOR TE LEGGEN AAN DE VERTEGENWOORDIGERS VAN ARQIN EN DE GEMEENTE. HET AANTAL AANWEZIGE BURGERS, BEWONERS EN BELANGSTELLENDEN, NADERDE DE TWEEHONDERD EN DE GETOONDE BETROKKENHEID WAS ENORM. IN ZEKERE ZIN WERD ER DIE AVOND GESCHIEDENIS GESCHREVEN.

Voorafgaand aan de avond hebben we zes weken geprobeerd contact te leggen met Tamara Wiersema van Arqin. Vanuit een ander grootscheeps project (de Greidenrenovatie) zijn door de bewoners ervaringen gebundeld die de SP haar wilde voorleggen. Mevrouw Wiersema stelde na vele vijven en zessen voor een soort vierhoeksoverleg te organiseren tussen gemeente, Arqin, de contactgroep van de bewoners en de SP. De SP zou aan dit overleg deelnemen als "groep bewoners met ervaringen", wat conform de werkelijkheid was. Helaas is mevrouw Wiersema haar belofte nooit nagekomen zodat de SP en mevrouw Wiersema elkaar pas op 26 september voor het eerst face to face ontmoeten. Als negatief bij-effect voor Arqin en de gemeente had dit de consequentie dat we hen met vragen en interpellaties confronteerden die de bewoners stimuleerden hun gram te ventileren.

De avond begon met een gelikte voorlichting met powerpointpresentatie. Over de wijk, over wat er ging veranderen en ook... over wat hetzelfde bleef. Daarna een toelichting op de consequenties van al dit moois voor de bewoners. Over welke huizen afgebroken moesten worden omdat de fundamenten te zwak zouden zijn (op die fundamenten komen we in een latere fase terug). Over de huurverhoging die toch wel fors genoemd mag worden. In de zaal daalde de temperatuur zichtbaar. Maar toen de voorlichters van Arqin en gemeente duidelijk maakten dat de verhoging in vijf fasen zou worden ingevoerd, over vijf jaar, steeg de temperatuur weer wat. De SP stelde daarop de vraag of die vijfstappenverhoging betekende dat er geen gewone jaarlijkse huurverhoging zou komen. Hierop werd ontkennend geantwoord. Met andere woorden: huurders betaalden in de nieuwe situatie de vijfstappenverhoging plus de normale jaarlijkse huurverhoging. Maar de jaarlijkse huurverhoging zou wel voor tien jaar met een andere norm berekend worden. Niet de landelijke verhoging zou gevolgd worden voor de bewoners, maar rechtstreekse koppeling aan het inflatiecijfer. Dus als de inflatie jaarlijks op twee komma drie procent uitkomt, wordt de jaarlijkse huurverhoging ook niet meer dan twee komma drie procent. Dit lijkt mooi en de gezichten van de bewoners fleurden links en rechts weer wat op. De SP zaagde daarop een van de poten van de gematigde vreugde weg door te stellen dat het plaatje er heel wat minder vrolijk van werd als de inflatie (niet ondenkbaar) naar zes procent of meer zou stijgen. In dat geval zouden de bewoners met een smalle beurs een dubbele klap krijgen nl. rechtstreeks van de hoge inflatie en nog eens door de hoge huursverhoging. De SP opteert dan ook voor een gegarandeerd plafond van bijvoorbeeld drie procent.

De tuintjes vormen een hoofdstuk in het hoofdstuk van de renovatie. Gemeente en Arqin hadden hiervoor dhr. Schurer uit Sneek ingehuurd. Een man die zijn betoog met humor probeerde te serveren. Nou kan niet ontkend worden dat een komische kwinkslag de stemming in het algemeen ten goede komt maar de boodschap die de man moest brengen was geen blije boodschap: de bewoners kregen pallets achter of voor het huis en daarop kon alle tuinsteen (tegels etc.) worden gestapeld die dan vervolgens zouden worden opgeslagen in een loods, gratis. Een aantal bewoners trok aan de bel: een paar waren gehandicapt en niet in staat uberhaupt een tegel op te tillen zodat ze iemand moesten inhuren - en wie gaat dat betalen? Andere bewoners hadden een drukke baan of waren single. Ook die zagen geen mogelijkheid pallets vol te stapelen met steen.
Een bewoner stond op en begon over de mogelijkheden voor een houtkachel in de nieuwe behuizing. Nee, dat was niet mogelijk. Helaas. Maar volgens de bewoner waren hier in het verleden wel afspraken over gemaakt; letterlijk: U zei toen dat mijn houtkachel in de nieuwe situatie geen enkel probleem zou zijn. Tja. Dhr. Schurer kon alleen maar aanraden een volgende keer dergelijke afspraken op papier te ratificeren: "Niet dat we uw woorden niet vertrouwen natuurlijk..." Er werd op vragen door de SP over compensatie voor buitenschade overgestapt naar de vergoedingen voor tuinen want, zo werd duidelijk: "Daar blijft geen grasspriet rechtop staan, laten we daar heel eerlijk over zijn". De vergoeding ging achthonderd (!) euro bedragen. De SP, die een aantal ervaringen van bewoners uit het eerdere project Greiden had verzameld wist dat daar een vergoeding van achthonderd euro pertinent onvoldoende zou zijn geweest. Een tuin inrichten is een dure grap. Sterker nog: er gaat een klein vermogen inzitten. Nee, achthonderd euro is toch echt achthonderd euro volgens dhr. Schurer. De bouwsels in de tuinen komen aan de orde.

"Alle tuinhuisjes en schuren gaan plat, ook daar kunnen we heel eerlijk over zijn. We geven niemand een vergoeding, maar er komen nieuwe schuren voor in de plaats. Die nieuwe schuren zijn ruim opgezet en zien er prachtig uit. Alleen... ze worden niet uw eigendom. Als u het er niet mee eens bent moet u goed begrijpen: We moeten allemaal onze offers brengen." De SP weet de stemming in de zaal daarop goed te verwoorden met de opmerking: "En wat is dan het offer dat gemeente en Arqin hier brengen?" Laten we duidelijk zijn: de mensen in de wijk Midden beschikken gemiddeld genomen over een niet al te brede beurs. Ze hebben met moeite het geld voor een eigen schuur kunnen ophoesten. Die gaat plat zonder compensatie. Dat zij offers moeten brengen is duidelijk. Huurverhoging, veel werk, platgewalste schuren en tuinhuizen zonder geldelijke tegenprestatie. Afgezien nog van de rommel waar ze toch al op grote schaal mee te maken gaan krijgen. En daar krijgen ze dan zesduizend euro voor plus achthonderd voor de tuin. Maar die bedragen raken bij verre niet aan gemaakte kosten en rotzooi. Wat zijn dan de offers van gemeente en Arqin in deze? "U wilt deze renovatie, wij hebben er niet om gevraagd!" zegt iemand in de zaal. Er staat een bewoner op die rondvraagt hoeveel mensen er nou eigenlijk instemmen met deze hele renovatie. Handen gaan omhoog. En hoeveel mensen wijzen de renovatie af? Tweederde van het totale aantal mensen in de zaal steekt nu de hand op. Tweederde! "Mensen mensen, zo gaat het niet... Laat u het vooral eerst eens allemaal bezinken. In een volgende fase zullen we met alle bewoners afzonderlijk overleg hebben over deze kwestie." Tamara Wiersema heeft inmiddels weer een mail naar ons verstuurd met het voorstel toch maar binnenkort eens met z'n allen rond de tafel te kruipen om in overleg tot iets productiefs te komen. Mevrouw Wiersema heeft blijkbaar in de gaten gekregen dat het beter is vooraf goed te overleggen dan te wachten op voorlichtingsavonden om vervolgens afgeschoten te worden door ongeleide projectielen... We komen op de kwestie terug.