PARTIJRAAD 22 SEPTEMBER 2007

22 september 2007

PARTIJRAAD 22 SEPTEMBER 2007

OP DE PARTIJRAAD VAN ZATERDAG 22 SEPTEMBER J.L. IN AMERSFOORT ZIJN DIVERSE ONDERWERPEN VOOR HET VOETLICHT GEKOMEN. UITERAARD DE KWESTIE YILDRIM. OOK DE DUBBELFUNCTIE VAN JAN MARIJNISSEN. ER WERD EXTRA AANDACHT GEGEVEN AAN ROOD, DE JONGERENTAK VAN DE SP EN DE FEITEN ROND DE THUISZORG WERDEN IN EEN FORUM NADER TOEGELICHT. TOT SLOT WAS ER EEN VURIG PLEIDOOI VAN JAN TEGEN HET BELEID VAN JAN. JAN PETER BALKENENDE.

Yildrim zat bijna langer dan de meubels bij de SP en het is dan ook niet terecht dat hij verbaasd en negatief reageert op het partijbesluit om hem niet op grond van voorkeursstemmen op de ranglijst vooruit te schuiven.
Dat is samengevat de visie van het partijbestuur op de kwestie Yildrim. Als er even later een algemene stemming komt over de vraag of het PB de kwestie juist heeft beoordeeld en afgehandeld, is de boodschap uit de zaal duidelijk: ja, het PB heeft correct gehandeld. Een enkeling vraagt zich alleen af of het optreden naar de media toe wel altijd even elegant is geweest.
Het PB geeft als verweer dat het ook extra moeilijk was om in deze kweste zowel open te zijn als niet te zeer inbrekend op allerlei privacynormen. De stemming onderstreept nog eens het belang dat het PB hecht aan een democratische afhandeling in deze kwestie.
En onderstreept mag inderdaad worden dat ieder van de leden in de zaal ruimschoots de gelegenheid kreeg om zijn of haar mening voor de microfoon over te brengen.

De dubbelfunctie van Jan Marijnissen zelf kwam aan de orde. "Je kunt er lang en breed over praten,"
zei Van Heijningen: "Maar een sportman die op alle fronten topprestaties levert ga je niet vervangen."'
Het oorverdovende applaus en geroep uit de zaal mag als een onderschrijving van de visie van Van Heijningen worden gezien. Einde hoofdstuk Dubbelfunctie.
Niet helemaal want er werd ook ingegaan op de functie van regiobegeleider. Sommige mensen uit de zaal wilden benadrukken dat het in sommige delen van het land een zeer zware functie is en stelden voor om het mogelijk te maken twee mensen op deze taak te zetten. Vanuit de zaal en door het PB werd hieromtrent uiteindelijk voor een duidelijk standpunt gekozen. De ervaringen die er vanuit het verleden zijn hebben geen gunstig beeld achtergelaten: twee mensen op een functie hebben tot uiteindelijk effect dat geen van beiden verantwoordelijk genoemd mag worden en dat is geen winstpunt voor de slagkracht.

ROOD ontplooit zich! De jongerentak van de SP vindt steeds beter een eigen draai in de totale organisatie.
Het noorden echter blijft vooralsnog duidelijk opvallen door gebrek aan sterretjes (op een scherm geven sterretjes een beeld van de activiteiten van
ROOD in den lande). De afdeling Heerenveen gaat aan deze kwestie extra aandacht besteden door middels ROOD de specifieke jongerenproblematiek scherper te inventariseren. Voor meer algemene informatie wordt verwezen naar Roodnet. Er is een bijeenkomst op 20 / 21 oktober in Arnhem. Het wordt hartstikke gezellig is ons beloofd. Heengaan dus, jongeren.

Min of meer zijdelinks is aandacht gevestigd op de positie van woningcorporaties in het algemeen. Hun reserves zijn schrikbarend. Expliciet vraagt het PB de SP binnen de afzonderlijke gemeentes aandacht te besteden aan de taakstelling van corporaties en hun uitvoering van die taakstelling. Thuiszorg en ouderenzorg komen daarna ruimschoots aan bod. Enerzijds door de opstelling van een forum, geleid door Agnes Kant, anderzijds door respons uit de zaal. Agnes is een dame met zeer grote kwaliteiten; dat mag wel eens gezegd worden. Ze is zeer kundig en leidt de discussie met scherpe tong. De uitgenodigde partijen voor het forum komen uit vak - en ouderenbond en uit de praktijk. Daarnaast is er een wethouder die het zogenaamde Zeeuwse Model vertegenwoordigt. Het gaat hier te ver om de discussie te volgen, maar de eindconclusies mogen helder zijn. Stop de marktwerking en laat huisartsen meer de spil worden in het raderwerk en geef ze beslissingsbevoegdheid
zodat snellere actie gegarandeerd is. Als toelichting op dit laatste: Als de huisarts vrijdag een client bezoekt en hulp is geboden dan moet er maandag hulp zijn!
En mantelzorg is slechts een randoplossing, geen poot om Thuiszorg op te laten rusten. Voor verdere acties tegen de uitverkoop van de thuiszorg wordt getipt om vooral ook bejaarden - en verpleegtehuizen in de aandacht mee te laten delen.

Tot slot klimt Jan Marijnissen het podium op en nadat hij een slokje water heeft genuttigd gaat het vuurwerk los. Balkenende stelt hij voor als de nieuwe Zonnenkoning. De man dicht zichzelf blijkbaar zoveel macht toe dat hij in geval dat de Kamer een referendum voorstaat hij gewoon de Kamer af denkt te serveren door het standpunt van het Parlement door te drukken. En die is bekend: geen referendum. "Nooit eerder vertoond in de Nederlandse parlementaire geschiedenis!" volgens Marijnissen. Dan gaat ergens in de zaal een telefoon:
"Is dat Balkenende nou al weer?", vraagt Marijnissen. Alom gegrinnek. Over telefoon gesproken: Marijnissen komt met een ander voorbeeld van het opgeklopte zelfbeeld van een lid van het parlement. Mevrouw ter Horst. Als Marijnissen op een goed moment staat te wachten voor een etablissement op een journalist gaat zijn telefoon. Guusje ter Horst. "Jan, " zegt ze,
"ik moet je meedelen dat ik gisteren in een
interview duidelijk heb gemaakt dat de manier waarop jullie de partijkas spekken niet langer kan."
"Tja", zegt Jan daarop, "dat is al veel meer en lang geleden ook geprobeerd, maar we doen niets strafbaars dus alle pogingen moesten bakzijl halen...
Wat doet jou vermoeden dat het deze keer wel gaat lukken?" "Nou, " zegt Guusje, "we gaan de wet veranderen zodat het nu wel verboden kan worden... Zes wetten om precies te zijn. Anders is het niet mogelijk."
De zaal gaat uit z'n dak en Marijnissen neemt nog een slokje water; dan kijkt hij door de zaal heen met een blik
van: zo, jullie zijn warmgedraaid: nu kan ik beginnen.
Wij als afdeling besluiten hier met nog een boodschap: als je eens wilt weten waardoor het mede komt dat de SP zo groeit, ga dan eens naar een toespraak van
Jan luisteren. Jan Marijnissen wel te verstaan.
Niet Jan de Zonnenkoning.